8 سردرد خطرناک


 

نويسنده:دکتر عليرضا زالي*




 
سردرد شکايت بسيار شايعي است. با افزايش تنش‌هاي شغلي و اجتماعي و صنعتي شدن جامعه و همچنين اوضاع اقتصادي افراد ميزان سردردها هم بالاتر مي‌رود. بخش عظيمي از سردردها عصبي هستند و تنها يک تا دو درصد از سردردهاي جامعه علت عضوي دارند (تومور مغزي يا ضايعه فضاگير) و حدود 98 درصد سردردها خوش‌خيم و بهبود يابنده‌اند. علامت‌هاي غيراختصاصي فراواني مي‌توانند موجب سردرد شوند، از يک سرماخوردگي ساده يا عفونت کوچک گرفته تا‌ آلودگي هوا و تغيير عادات غذايي و تغيير هورموني.
اما امروز در قالب چند نکته مي‌‌خواهم شما را با سردردهايي که براي ما حايز اهميت و قابل‌ بررسي هستند آشنا کنم تا‌ آنها را جدي بگيريد، يکي‌يکي آنها را مي‌شمارم:
1) تغيير در کيفيت سردرد. اگر هميشه سردردتان آرام بوده و به مسکن جواب مي‌داده ولي حالا مقاوم شده يا کيفيت آن سردرد تغيير کرده است.
2) تواتر و فرکانس سردرد مهم است. براي مثال قبلا هفته‌اي يک‌بار مبتلا مي‌شديد اما الان روزي سه بار سردرد داريد.
3) سردردي که شما را از خواب بيدار مي‌کند. سردسته اين نوع سردردها که فرد را از خواب بيدار مي‌کند سردردهاي عروقي مانند ميگرن هستند اما به هر حال اگر چنين سردردي گرفتيد، بررسي لازم است.
4) سردردهاي صبحگاهي: با اينکه عللي چون بي‌خوابي و عدم استراحت کافي، فشارخون و غيره مي‌توانند چنين سردردي بدهند اما اگر سردرد شما بلافاصله اول صبح شروع مي‌شود و در طول روز کمتر مي‌شود، مهم است چون به طور طبيعي ما در طول خواب با افزايش نسبي فشار داخل جمجمه مواجه‌ايم و اگر مثلا ضايعه‌اي فضاگير در آنجا باشد اين افزايش نسبي فشار را تحمل نمي‌کند و سردرد رخ دهد.
5) سردرد همراه با تهوع و استفراغ. خيلي از سردردها اين‌طورند مثل ميگرن اما اگر تهوع در اوايل صبح پديد آيد، با استفراغ کردن سردردتان کم شود و اشتهاي خوردن صبحانه را پيدا کنيد. بايد بررسي شويد.
6) سردردهاي گروه اطفال را به‌خصوص اگر تکرار‌شونده باشد بايد جدي گرفت. بچه‌ها نمي‌توانند سردرد را بشناسند يا از آن شکايت کنند ولي با تغيير در اشتها، کاهش فعاليت و بازي و يا تغيير در اشتياق به درس بازتاب آن را نشان مي‌دهند.
7) سردرد گروه سالمندان، حدود 65 سالگي. اگر سردرد ناگهاني، مزمن و مقاوم به درمان طبي باشد بايد بررسي شود.
8) سردرد همراه با فوتوفوبي (ترس از نور)، موردي شبيه به ميگرن يا مننژيت و يا اگر سردرد همراه با علايم چشمي مثل دوبيني، کاهش ديد، تغيير ميدان بينايي و تاري ديد باشد و يا نياز به تغيير سريع عينک در فواصل کوتاه يک‌ماه اگر همراه با سردرد باشد بهتر است از نظر علل مغزي بررسي شويد.

پي نوشت ها :
 

* جراح مغز و اعصاب

منبع:http://salamat.com